10 hauskaa voimisteluharjoitusta

10 hauskaa voimisteluharjoitusta Klubbensport.fi

Olemme koonneet kymmenen voimisteluharjoitusta, jotka yhdistävät leikin, voiman, tasapainon ja kehonhallinnan. Harjoitukset sopivat lapsille sekä kouluun että päiväkotiin ja tuovat mukanaan naurua, onnistumisen kokemuksia ja liikkumisen iloa.

Hernepussi vatsalla ja selässä

Toteutus: Lapset aloittavat salin toisesta päästä, jokaisella on oma hernepussi. Ensin hernepussi asetetaan vatsan päälle, ja lapset liikkuvat lattialla nelinkontin vatsapuoli ylöspäin (rapukävely). Kun he saavuttavat vastakkaisen seinän, hernepussi siirretään selän päälle. Nyt he palaavat takaisin nelinkontin vatsapuoli alaspäin (karhukävely). Tavoitteena on päästä koko matka ilman, että hernepussi putoaa.
 

Tavoite: Kehittää tasapainoa, kehotietoisuutta ja keskivartalon voimaa. Harjoitus vahvistaa myös kestävyyttä ja koordinaatiota.


Välineet: Hernepussit, lattiatila.


Variaatiot:

  • Kilpailu siitä, kuka pääsee nopeimmin maaliin pudottamatta hernepussia.
  • Toteuta harjoitus viestinä joukkueissa.
  • Lisää vaikeusastetta asettamalla pieniä esteitä tai tekemällä radasta mutkikkaampi.

Minuuttileikki hernepussin kanssa

Toteutus: Kaikki lapset kävelevät rauhallisesti salissa hernepussi tasapainossa pään päällä. Kun he uskovat, että minuutti on kulunut, heidän tulee istua alas. Ohjaaja tarkistaa kellon ja katsoo, kuka oli lähimpänä. Jos ryhmä erehtyy yli 10 sekunnilla, he yrittävät uudelleen.
 

Tavoite: Harjoittaa tasapainoa, keskittymiskykyä, kehonhallintaa ja ajantajua. Harjoitus tuo myös rauhaa ja keskittymistä ryhmään.


Välineet: Hernepussit, sekuntikello.


Variaatiot:

  • Käytä erilaisia esineitä (pallo, kirja, pieni alusta).
  • Anna lasten liikkua takaperin, sivuttain tai eri tasoissa (ryömien, hypellen).
  • Tee siitä kilpailu, jossa se, joka on lähimpänä yhtä minuuttia, saa keksiä seuraavan haasteen.

Kävele lankulla

Toteutus: Kaksi ryhmää asettuu voimistelupenkin molemmille puolille. Merkin saatuaan heidän on vaihdettava paikkaa kulkemalla penkin yli ja ohittamalla toisensa keskellä ilman, että kukaan putoaa. Koko joukkueen on päästävä turvallisesti toiselle puolelle ennen kuin harjoitus on suoritettu. Jos joku putoaa, kaikkien on aloitettava alusta.
 

Tavoite: Edistää yhteistyötä, tasapainoa ja koordinaatiota. Lasten on kommunikoitava ja mukautettava liikkeensä toisiinsa onnistuakseen.


Välineet: Voimistelupenkki.


Variaatiot:

  • Suorita tehtävä hiljaisuudessa, käyttäen vain kehonkieltä.
  • Käytä kapeampaa tai leveämpää alustaa (puomi tai maton reuna).
  • Tee harjoituksesta viesti asettamalla useita penkkejä peräkkäin.

Peruuttava hernepussi

Toteutus: Lapsi istuu matolla, edessään kasa hernepusseja. Hän puristaa yhden hernepussin jalkojensa väliin, kierähtää puoliksi taaksepäin niin, että jalat menevät pään yli, ja pudottaa hernepussin uuteen kasaan taakseen. Sen jälkeen hän kierähtää eteenpäin takaisin lähtöasentoon ja toistaa liikkeen.
 

Tavoite: Kehittää keskivartalon lihaksia, koordinaatiota ja kehotietoisuutta. Harjoitus haastaa rytmitajua ja hallintaa taaksepäin rullauksessa.


Välineet: Matto ja hernepussit.


Variaatiot:

  • Käytä suurempia tai pienempiä esineitä (esimerkiksi palloja hernepussien sijaan).
  • Tee harjoitus viestinä ryhmissä.
  • Katso, kuinka monta hernepussia joukkue ehtii siirtää annetussa ajassa.
  • Levitä mattoja saliin ja anna lasten asettua peräkkäin makaamaan kuin “mato”. Sen sijaan, että hernepussi lasketaan kasaan, se siirretään jalkojen avulla seuraavalle lapselle. Vaihtele tempoa tai käytä useampia hernepusseja. Tee kaksi jonoa ja järjestä viestikilpailu.

Eläinviesti

Toteutus: Lapset jaetaan joukkueisiin. Merkin saatuaan ensimmäinen osallistuja liikkuu salin päästä päähän valitun eläimen tavoin (esimerkiksi sammakonloikat, rapukävely, karhukävely tai ankankäynti). Kun hän palaa takaisin, on seuraavan vuoro.
 

Tavoite: Edistää monipuolista liikkumisen iloa, voimaa, tasapainoa ja räjähtävyyttä.


Välineet: Ei välttämättömiä, mutta matkan voi merkitä esimerkiksi kartioilla.


Variaatiot:

  • Vaihda eläintä jokaisella kierroksella.
  • Tee viesti niin, että osallistujilla on hernepussi päässä tai selässä.
  • Rakenna esterata, jossa eri eläinliikkeet kuuluvat eri osuuksiin rataa.

Peiliharjoitus

Toteutus: Parit asettuvat vastakkain. Toinen on “peili” ja hänen tehtävänään on matkia tarkasti toisen liikkeitä – oli se sitten yhdellä jalalla seisomista, kuperkeikkoja, hyppyjä tai tasapainoilua. Hetken kuluttua vaihdetaan rooleja.
 

Tavoite: Harjoittaa koordinaatiota, kehonhallintaa ja keskittymistä sekä rohkaisee lapsia luovuuteen liikkeessä.


Välineet: Matto tai lattiatila.


Variaatiot:

  • Käytä musiikkia – liikkeiden tulee seurata rytmiä.
  • Tee harjoitus neljän hengen ryhmissä, joissa kaikki peilaavat yhtä johtajaa.
  • Lisää pieniä akrobaattisia elementtejä, kuten kärrynpyöriä, siltoja tai spagaatteja.

Voimistelumuisti

Toteutus: Lattialle asetetaan kortteja tai lappuja, joissa on eri voimisteluharjoitusten nimiä tai kuvia. Kaksi korttia kerrallaan käännetään kuten muistipelissä. Kun lapsi löytää parin, hänen on tehtävä kyseinen harjoitus yhdessä parinsa kanssa.
 

Tavoite: Yhdistää leikin ja muistin harjoittamisen voimisteluun. Lapset tutustuvat eri liikkeisiin ja saavat onnistumisen kokemuksia.


Välineet: Kortit tai laput, joissa on liike- tai harjoituskuvia.


Variaatiot:

  • Käytä eri vaikeustasoja – helppoja (kuperkeikka) ja haastavia (kärrynpyörä, käsilläseisonta).
  • Kilpailu: Ensimmäinen joukkue, joka löytää kaikki parit, voittaa.
  • Sovella iän mukaan – nuoremmille kuvia, vanhemmille pelkkiä nimiä.

Akrobaattinen esterata

Toteutus: Rakenna rata, jossa on mattoja, penkkejä ja pieniä esteitä. Lasten tulee kierähtää, hypätä, tasapainoilla ja ryömiä radan läpi. Jokaisessa esteessä on voimisteluelementti – esimerkiksi kärrynpyörä matolla, kuperkeikka patjalla tai tasapaino penkillä.
 

Tavoite: Tarjoaa monipuolista liikettä, kehittää kehonhallintaa ja tuo iloa liikkumiseen.


Välineet: Matot, penkit, alastulopatja, kartiot.


Variaatiot:

  • Tee harjoitus viestinä.
  • Muuta rataa välillä uusien haasteiden luomiseksi.
  • Anna lasten osallistua radan rakentamiseen.

Ihmispyramidien rakentaminen

Toteutus: Lapset jaetaan pieniin ryhmiin, ja heidän tehtävänään on rakentaa yhdessä ihmispyramideja. Aloita kahdella nelinkontin olevalla lapsella ja yhdellä heidän päällään. Vähitellen voidaan kokeilla korkeampia ja monimutkaisempia muodostelmia.
 

Tavoite: Kehittää yhteistyötä, luottamusta, tasapainoa ja kehonhallintaa.


Välineet: Matot turvallisuuden varmistamiseksi.


Variaatiot:

  • Luo luovia pyramideja eri muodoissa ja asennoissa.
  • Lisää musiikki ja tee pieniä esityksiä.
  • Järjestä kilpailu ryhmien kesken – kuka rakentaa luovimman pyramidin?

Kissa vuoren yli

Toteutus: Lapset jaetaan 4–5 hengen pienryhmiin. Yksi osallistuja menee nelinkontin maton keskelle – hän on “vuori”. Loput ovat “kissoja”, joiden täytyy yksitellen kiivetä vuoren yli kaatamatta sitä. Onnistuminen vaatii voimisteluliikkeitä, kuten ryömimistä, konttaamista, spagaattia, siltaa tai kuperkeikkaa. Kun kaikki kissat ovat kiivenneet yli, vaihdetaan roolia, jotta jokainen saa olla vuori kerran.
 

Tavoite: Kehittää tasapainoa, koordinaatiota ja kehonhallintaa. Harjoittaa myös tilanhahmotusta ja motorista luovuutta – ja tuo runsaasti naurua ja yhteistyötä.


Välineet: Matot.


Variaatiot:

  • “Vuori” voi olla sillassa tai muissa asennoissa lisähaasteen vuoksi.
  • Lapset voivat kiivetä yli ilman käsien käyttöä.
  • Järjestä kilpailu: kuka keksii eniten erilaisia tapoja kiivetä vuoren yli?

Voimisteluvälineet

Vinkkipankki