5 yhteistyöleikkiä lattiamerkkien avulla
Täältä löydät viisi leikkiä, jotka yhdistävät fyysisen toiminnan ja vuorovaikutuksen – tarvitset vain erivärisiä ja -muotoisia merkkejä.
Yhteinen matka – matkaseurue sateenkaarikaupunkiin
Välineet: Pyöreitä lattiamerkkejä eri väreissä
Lasten määrä: 4–10
Tavoite: Yhteistyö, strategia ja liikkumisen ilo
- Näin teet: Tee ”polku” merkeistä – yksi per lapsi, mutta vähemmän kuin lasten määrä. Lasten tulee liikkua yhdessä alusta maaliin vain seisten merkeillä. Heidän täytyy siirtää merkkejä taaksepäin ja koordinoida liikkeensä joukkueena. Vaihtelua saa lisäämällä roolileikkiä: ”Matkaseurueen on päästävä sateenkaarikaupunkiin ennen kuin merkit katoavat laavaan.”
Värimatsi
Välineet: Lattiamerkkejä eri väreissä ja muodoissa (käsi, jalka, ympyrä)
Lasten määrä: 4–20
Tavoite: Reaktiokyky ja yhteistyö
- Näin teet: Levitä merkit lattialle. Huuda komentoja kuten ”Kaksi siniselle jalalle!” tai ”Kolme keltaiselle ympyrälle!”. Lasten täytyy tehdä yhteistyötä nopeasti löytääkseen oikean värin ja muodon. Vaihtelua saa, jos lapset vuorottelevat komentojen huutamisessa – näin harjoitellaan johtajuutta ja kuuntelemista.
Merkkibingo
Välineet: Lattiamerkkejä eri väreissä tai numeroilla
Lasten määrä: 6–20
Tavoite: Muisti, koordinointi ja joukkuepeli
- Näin teet: Jaa lapset joukkueisiin ja aseta merkit satunnaiseen kuvioon. Huuda väri- tai numerosekvenssi, esimerkiksi ”punainen – sininen – keltainen”, ja anna lasten yhdessä astua merkeille oikeassa järjestyksessä.
Rakenna saari – älä astu laavaan
Välineet: Käden- ja jalanmuotoisia merkkejä tai ympyröitä
Lasten määrä: 4–12
Tavoite: Luova ongelmanratkaisu ja strateginen yhteistyö
- Näin teet: Koko lattia on ”laavaa”, ja lapsilla on rajallinen määrä merkkejä. Heidän täytyy käyttää merkkejä turvallisena alustana ja tehdä yhteistyötä päästäkseen huoneen toiselle puolelle. Lisähaaste: kokeile suorittaa rata ilman puhumista.
Kehokomento
Välineet: Käden- ja jalanmuotoisia lattiamerkkejä
Lasten määrä: 6–20
Tavoite: Koordinointi, tarkkuus ja kehotietoisuus
- Näin teet: Luo yhdistelmiä merkeillä, esimerkiksi ”vasen käsi – oikea jalka – oikea käsi”. Lapset työskentelevät pareittain ja yrittävät asettaa oikean kehonosan oikealle merkille menettämättä tasapainoa. Tee siitä kilpailu – kuka selviytyy eniten oikeista yhdistelmistä?