Fyysisesti aktiivinen oppiminen | Top 5 aktiviteettia

Fyysisesti aktiivinen oppiminen Top 5 aktiviteettia Klubbensport.fi

Opi, kuinka fyysisesti aktiivinen oppiminen voi luoda innostusta ja onnistumisen kokemuksia luokkahuoneessa – inspiroidu suosituimmista oppimisaktiviteeteista.

Tässä on top viisi -lista:

 

100-leikki

Kertolaskuseriffi

Taulufutis

Team Memory

Ampumahiihto
 

100-leikki

100-leikki on aktiviteetti, joka haastaa päässälaskun, eri laskutoimitukset ja luvut välillä 0–100. Tarvitset papupusseja, joissa on numerot, sekä noppia. Vaahtonopat, jotka kestävät ulkokäyttöä, ovat hyviä.

 

Näin pelataan

  • 100-leikkiä voidaan pelata yksin, mutta se toimii parhaiten, kun oppilaat jaetaan pareihin tai enintään viiden hengen ryhmiin.
  • Käytä numeropapupusseja tai muita numerollisia esineitä, esimerkiksi laminoituja numeroita, kartioita/muovikuppeja.
  • Levitä numerot 0–100 sopivalle alueelle, joko sisälle tai ulos. On tärkeää, että tilaa on riittävästi.
  • Aseta alueelle myös joitakin noppia, joko tavallisia tai sellaisia, jotka näyttävät lukuja 10:een tai 20:een asti. Suuret vaahtonopat ovat suosittuja. Jokaisella ryhmällä voi olla oma noppa, mutta on myös helppoa jakaa muutama yhteinen noppa.
  • Ryhmät valitsevat eläinäänen merkiksi kokoontumisesta jokaisen laskutoimituksen välillä.
  • Aktiviteetti alkaa, kun yksi ryhmän jäsen heittää noppaa ja saa luvun. Kaikki juoksevat etsimään kyseisen luvun.
  • Kun luku on löydetty, ryhmän jäsen käyttää sovittua eläinääntä kokoamaan ryhmän. Noppaa heitetään uudestaan, ja uusi luku lisätään edelliseen. Oppilaat etsivät uuden tuloksen, ja prosessi jatkuu, kunnes ryhmä saavuttaa luvun 100.
  • Kun ryhmä on saavuttanut tavoitteen, aktiviteetti voidaan aloittaa uudelleen tai ryhmät voivat laskea alaspäin kohti 0:aa vähennyslaskun avulla. Aktiviteetissa on kilpailuelementti, joka innostaa, mutta koska noppa ratkaisee paljon, siitä tulee osallistava ja tasapainoinen kilpailu.

 

Aktiviteetin variaatiot

  • Oppilaat voivat käyttää useampia noppia ryhmässä, esimerkiksi niin, että jokaisella on oma noppa, ja luvut lasketaan yhteen.
  • Ota käyttöön kertolasku kertomalla nopan tulos ennalta määrätyllä luvulla.
  • Anna oppilaiden heittää kaksi noppaa joka kierroksella, joista toinen näyttää positiivisia lukuja ja toinen negatiivisia.

Kertolaskuseriffi

Kertolaskuseriffi on oppimisaktiviteetti, joka haastaa päässälaskun ja kertotaulun harjoittelun innostavan ja hauskan leikin avulla.

 

Näin pelaat

  • Aseta oppilaat suureen ympyrään. Yksi ohjaaja (opettaja tai oppilas) seisoo keskellä ja toimii "seriffinä". Suurissa ryhmissä voi olla hyvä jakaa luokka kahteen osaan, jotta kaikki pääsevät osallistumaan aktiivisesti.
  • Seriffi käyttää sormiaan "revolverina" ja osoittaa sattumanvaraista oppilasta ympyrässä, joka kumartuu alas. Samalla seriffi antaa kertolaskutehtävän pienestä kertotaulusta. Ne kaksi oppilasta, jotka seisovat kumartuneen oppilaan vieressä, kilpailevat siitä, kuka vastaa tehtävään nopeimmin.
  • Kilpailullisuutta voi lisätä antamalla pisteitä nopeimmalle oikeasta vastauksesta. Esimerkiksi oikea vastaus voi antaa 1 pisteen, väärä vastaus voi tuoda miinuspisteen. Kukaan ei putoa leikistä kuten klassisessa seriffi-leikissä, vaan oppilaat keräävät pisteitä pelin edetessä. Tavoitteena voi olla ensimmäisenä saavuttaa 5 tai 10 pistettä.
  • Jos oppilas toimii seriffinä, rooli voidaan vaihtaa siihen oppilaaseen, johon seriffi osoittaa, jotta kaikki saavat kokeilla seriffin roolia.

Sovelluksia

  • Varmista, että tehtävät ovat oppilaiden taitotasoon sopivia, jotta kaikki kokevat onnistumisen tunteita.
  • Lisää vaihtelua mukauttamalla tehtäviä myös muihin laskutoimituksiin, kuten yhteen- tai vähennyslaskuun.
  • Tämä aktiviteetti luo paljon energiaa ja iloa, samalla kun oppilaat harjoittelevat matematiikan perusvalmiuksia.

Taulufutis

Taulufutis on joustava ja hauska leikki, jota voidaan käyttää monissa oppiaineissa, kuten äidinkielessä, matematiikassa, ympäristöopissa, yhteiskuntaopissa ja englannissa. Mukauttamalla kysymykset oppiaineen teemaan ja oppilaiden tasoon luodaan sekä innostusta että oppimista.


Näin pelataan

  • Opettaja piirtää taululle jalkapallokentän ja sijoittaa pallon keskelle kenttää. Suurissa ryhmissä voidaan lisätä ylimääräinen pallo eri värillä, jotta neljä joukkuetta voi kilpailla samanaikaisesti.
  • Oppilaat jaetaan joukkueisiin ja asettuvat luokan takaosaan. Opettaja valmistelee kysymykset tai käyttää valmiita kysymyksiä liittyen aiheeseen, jota oppilaat käsittelevät. Joukkueet vastaavat lähettämällä yhden edustajan taululle kirjoittamaan vastauksen.
  • Opettaja arvioi vastauksen, ja jos se on oikein, pallo siirtyy yhden askeleen lähemmäs vastustajan maalia. Väärän vastauksen kohdalla pallo siirtyy toiseen suuntaan.
  • Tässä ei ole kyse nopeudesta taululle pääsemisessä, vaan mahdollisimman tarkan vastauksen antamisesta. Ylemmillä luokilla voidaan painottaa hyviä määritelmiä ja perusteellisia selityksiä.
  • Joukkueet työskentelevät yhdessä löytääkseen vastaukset, ja kaikki saavat osallistua vuorottelemalla taululle kirjoittamista.
  • Jos aihetta on käsitelty aiemmin, kysymykset voivat olla haastavampia, jolloin oppilaiden täytyy keskustella ja ratkaista tehtäviä yhdessä osana visailua.

Team Memory

Innostava oppimisaktiviteetti, jossa oppilaat tekevät yhteistyötä ryhmissä yhdistääkseen toisiinsa liittyvää oppisisältöä. Erinomainen aktiviteetti vahvistamaan tietoja ja yhteistyötä kielissä, maantiedossa tai muissa oppiaineissa. Leikkiä voidaan pelata sekä sisällä että ulkona. Tässä leikissä saadaan liikuntaa ja harjoitellaan yhteistyötä, muistia ja matematiikkaa hauskalla ja haastavalla tavalla.

 

Näin pelataan

  • Tämä aktiviteetti on suurempi versio lautapelistä "Memory". Jaa oppilaat 2–6 hengen ryhmiin. Ainakin kahden ryhmän tulisi osallistua yhtä aikaa. Valmista kortteja tai arkkeja, joissa on oppisisältöä, joka kuuluu yhteen, esimerkiksi lause suomeksi ja sen käännös englanniksi, maa ja sen pääkaupunki tai kuva, joka pitää yhdistää siihen liittyvään tekstiin. Tämä on erinomainen harjoitus uusien sanojen oppimiseen kielissä, kuten englannissa, saksassa tai espanjassa.
  • Aseta kortit kuvapuoli alaspäin luokkahuoneen lattialle tai ulkoalueelle. Jokaisella ryhmällä on oma tukikohtansa, esimerkiksi merkitty kartiolla. Puolet ryhmän jäsenistä kääntää kaksi korttia kerrallaan, näyttää ne ryhmälle ja tarkistaa, sopivatko ne yhteen. Jos kortit kuuluvat yhteen, ne voidaan viedä takaisin tukikohtaan. Jos eivät, ne palautetaan paikalleen.
  • Tavoitteena on kerätä eniten pareja.

 

Aktiviteetin variaatiot

  • Ennen kuin aktiviteetti alkaa ja kortit käännetään kuvapuoli alaspäin, oppilaille voidaan antaa muutama minuutti aikaa tutkia kortteja kuvapuoli ylöspäin, jotta he voivat opetella mahdollisimman monta paria. Tämä voi olla erityisen hyödyllistä nuoremmille oppilaille.
  • Oppilaat voivat lukea tekstin ääneen tai kuvailla kuvaa, kun he kääntävät kortteja. Tämä auttaa ääntämisessä ja tekee sisällön muistamisesta helpompaa.

 

Välineet

  • Kortteja tai arkkeja, joissa on oppisisältöä, joka voidaan yhdistää pareittain.
  • Kartioita tai muita merkkejä näyttämään, missä ryhmien tulee seistä.

 

Ampumahiihto ilman suksia ja asetta

Tämä aktiviteetti saa inspiraationsa ampumahiihdosta, mutta sen voi helposti toteuttaa ilman suksia. Jos mahdollista, sen voi toteuttaa myös suksien kanssa aidomman kokemuksen saamiseksi.

 

Näin pelataan

  • Jaa luokka mahdollisimman moneen joukkueeseen odotusajan minimoimiseksi, mielellään 2–4 oppilasta per joukkue.
  • Aseta yksi tai kaksi ampumapaikkaa, joissa oppilaat ”ampuvat” papupusseja kohti maalitauluja, esimerkiksi vanteita tai vastaavia. Maalitauluja ja papupusseja tulisi olla yhtä monta kuin joukkueita (tuplaa määrä, jos on kaksi ampumapaikkaa).
  • Jokaisella ampumapaikalla merkitään sakkokierros, esimerkiksi kartiolla noin 5 metrin päässä maalitauluista. Kaksi papupussia per maalitaulu riittää yleensä.
  • Määritä koulun pihalle kierros, jonka oppilaat juoksevat ennen ampumapaikalle saapumista. Ampumisen jälkeen he vaihtavat seuraavaan joukkueen jäseneen. Selitä säännöt huolellisesti, jotta kaikki ymmärtävät, mitä heidän tulee tehdä.

 

Säännöt ja pisteidenlasku

Aktiviteetti voidaan yhdistää kertotauluun antamalla eri pistemääriä osumista sen mukaan, millä tasolla haluat oppilaiden harjoittelevan. Huti voi johtaa sakkokierrokseen ja miinuspisteisiin, mikä tuo lisäharjoitusta kertotauluun. Oppilaiden täytyy muistaa saamansa osumien määrä omalla kierroksellaan, jotta he voivat yhdessä laskea joukkueen kokonaispisteet, kun kaikki ovat suorittaneet vuoronsa.

 

Käytännön vinkit

•   Pyydä oppilaita palauttamaan papupussit paikoilleen ennen kuin he jatkavat juoksemista.
•   Jos papupussi osuu maalitaulun reunalle, sitä pidetään osumana.
•   Jotta aktiviteetti pysyy dynaamisena ja innostavana, säädä sääntöjä luokan tason ja tarpeiden mukaan.

 

Fyysisesti aktiivinen oppiminen – Lisää aktiviteetteja

LEIKIT JA PELIT