Ampumahiihto ilman suksia ja asetta
Tämä aktiviteetti saa inspiraationsa ampumahiihdosta, mutta sen voi helposti toteuttaa ilman suksia. Jos mahdollista, sen voi toteuttaa myös suksien kanssa aidomman kokemuksen saamiseksi.
Näin pelataan
- Jaa luokka mahdollisimman moneen joukkueeseen odotusajan minimoimiseksi, mielellään 2–4 oppilasta per joukkue.
- Aseta yksi tai kaksi ampumapaikkaa, joissa oppilaat ”ampuvat” papupusseja kohti maalitauluja, esimerkiksi vanteita tai vastaavia. Maalitauluja ja papupusseja tulisi olla yhtä monta kuin joukkueita (tuplaa määrä, jos on kaksi ampumapaikkaa).
- Jokaisella ampumapaikalla merkitään sakkokierros, esimerkiksi kartiolla noin 5 metrin päässä maalitauluista. Kaksi papupussia per maalitaulu riittää yleensä.
- Määritä koulun pihalle kierros, jonka oppilaat juoksevat ennen ampumapaikalle saapumista. Ampumisen jälkeen he vaihtavat seuraavaan joukkueen jäseneen. Selitä säännöt huolellisesti, jotta kaikki ymmärtävät, mitä heidän tulee tehdä.
Säännöt ja pisteidenlasku
Aktiviteetti voidaan yhdistää kertotauluun antamalla eri pistemääriä osumista sen mukaan, millä tasolla haluat oppilaiden harjoittelevan. Huti voi johtaa sakkokierrokseen ja miinuspisteisiin, mikä tuo lisäharjoitusta kertotauluun. Oppilaiden täytyy muistaa saamansa osumien määrä omalla kierroksellaan, jotta he voivat yhdessä laskea joukkueen kokonaispisteet, kun kaikki ovat suorittaneet vuoronsa.
Käytännön vinkit
• Pyydä oppilaita palauttamaan papupussit paikoilleen ennen kuin he jatkavat juoksemista.
• Jos papupussi osuu maalitaulun reunalle, sitä pidetään osumana.
• Jotta aktiviteetti pysyy dynaamisena ja innostavana, säädä sääntöjä luokan tason ja tarpeiden mukaan.