Aktiviteettinopat fyysiseen ja hauskaan oppimiseen

Aktiivisuusnoppa Klubbensport.fi

Aktiviteettinopat, joissa on läpinäkyvät taskut, tarjoavat loputtomasti mahdollisuuksia. Täytä ne kirjaimilla, liikkeillä, kysymyksillä tai kuvilla – ja sovita ne oppiaineeseen ja ryhmään. Täydelliset pisteillä työskentelyyn, ulko-opetukseen ja monipuoliseen oppimiseen päiväkodissa, koulussa ja iltapäivätoiminnassa.

Leiki – opi – muistele – luo iloa yhdessä!

Movecubes ovat pehmeitä aktiviteettinoppia, joissa on läpinäkyvät taskut kaikilla sivuilla. Nämä värikkäät nopat kutsuvat fyysiseen toimintaan, luovuuteen ja oppimiseen – kaikki yhdessä ja samassa aktiviteetissa. Voit itse päättää, mitä taskuihin laitetaan: kirjaimia, numeroita, sanoja, laskutehtäviä, liikkeitä, kuvia – tai ehkä kysymyksiä jostakin oppiaineesta? Aktiviteettinopat sopivat erinomaisesti aktiiviseen oppimiseen. Lapset oppivat tekemällä, tutkimalla ja luomalla yhteyksiä kehon ja mielen välillä. Tässä saat 10 vinkkiä siitä, miten voit käyttää aktiviteettinoppia koulussa, päiväkodissa tai muissa ympäristöissä, joissa lapset ja nuoret ovat aktiivisia.

Laskuviestikisa

Tavoite: Harjoitella päässälaskua ja yhteistyötä.

 

Näin teet: Jaa oppilaat kahteen joukkueeseen. Yksi kustakin joukkueesta juoksee eteen, heittää nopan, lukee laskutehtävän ja sanoo vastauksen ääneen ennen kuin juoksee takaisin ja vaihtaa seuraavan kanssa. Käytä mielellään kahta noppaa: yksi, jossa on numeroita, ja yksi, jossa on laskumerkkejä.
Esimerkki: Heittää "7" ja "+3" ja oppilas vastaa "10".

Vinkki: Käytä värikoodauksia tai luo omia teemoja jokaiselle nopalle: yksi noppa yhteenlaskulle, yksi vähennyslaskulle, yksi kertolaskulle. Tai entäpä käyttää kelloa teemana: Paljonko kello on 3 tunnin kuluttua? Lisää vaikeustasoa ottamalla mukaan desimaalilukuja tai murtolukuja vanhemmille oppilaille.
 

Kirjainleikki

Tavoite: Harjoitella äänteitä, sanavarastoa ja luovaa ajattelua.

 

Näin teet: Laita jokaiseen taskuun yksi kirjain. Lapset heittävät nopan ja sanovat sanan, joka alkaa ylimmäksi tulleella kirjaimella. Isommille lapsille tehtävänä voi olla sanan kirjoittaminen, sen käyttäminen lauseessa tai sen merkityksen selittäminen.

Muunnelma: Pyydä oppilasta tavaamaan sana kehollaan tai kirjoittamaan se ilmaan. Keksi teemoja, kuten eläimet, ruoka, luokkahuoneen esineet jne. Tai entä jos käytät kahta noppaa ja yhdistät kaksi kirjainta – lapset muodostavat niiden avulla sanoja.

Liikenoppa

Tavoite: Luoda vaihtelua liikkeeseen ja kehittää motoriikkaa.

 

Näin teet: Laita jokaiseen taskuun yksi liike (hyppää kuin sammakko, pyöri ympäri, hyppää yhdellä jalalla, ryömi kuin rapu, kävele takaperin, tanssi jne). Lapset heittävät ja tekevät liikkeen.


Muunnelma: Anna oppilaiden keksiä omia ehdotuksia ja laittaa ne taskuihin. Käytä sitä myös kuntopiirissä liikuntatunnilla laittamalla eri harjoituksia ja vaihtelemalla teemaa.  

Aihevisa-noppa

Tavoite: Kertaa oppiaineiden sisältöä hauskalla tavalla.

 

Näin teet: Laita kysymyksiä jostakin oppiaineesta – ympäristöoppi, yhteiskuntaoppi, suomi, englanti jne. Lapset heittävät ja vastaavat suullisesti. Ryhmissä he voivat tehdä yhteistyötä vastatakseen.


Vinkki: Anna oppilaiden itse laatia kysymykset etukäteen! Tee visaan eri vaikeustasoja tai miksei käyttää yhtä noppaa kysymyksille ja toista vastausvaihtoehdoille (A–F).
 


 

Arvoitukset ja ongelmanratkaisu

Tavoite: Harjoitella loogista ajattelua ja yhteistyötä.

 

Näin teet: Laadi kuusi yksinkertaista arvoitusta tai pähkinää. Lapset heittävät ja yrittävät ratkaista arvoituksen, joka tulee ylimmäksi. Jaa luokka ryhmiin ja anna heidän tehdä yhteistyötä. Esimerkki: "Mitä voit pyydystää mutta et voi pitää?" (Vastaus: Hengitys)


Ekstrahauskaa: Käytä osana rastirataa koulun pihalla, järjestä aarteenetsintä, jossa oikea vastaus antaa seuraavan vihjeen, ja yhdistä tämä esterataan, jossa oikea vastaus antaa luvan jatkaa eteenpäin.
 

Kielellä leikittelyä verbien kanssa

Tavoite: Harjoitella verbien taivutusta ja merkityksen ymmärtämistä.

 

Näin teet: Kirjoita jokaiseen taskuun yksi verbi. Lapset heittävät ja heidän täytyy taivuttaa verbi oikeassa aikamuodossa (preesens, imperfekti, futuuri) tai esittää se kehonkielellä.
Esimerkki: "Uida" – "Minä uin", "Minä uin (menneessä ajassa)", "Minä aion uida".

Muunnelma: Käytä suomi toisena kielenä -opetuksessa tai anna lasten arvata verbi kehonliikkeiden perusteella.
 

 

Seikkailunoppa

Tavoite: Harjoitella luovaa kirjoittamista, suullista esittämistä ja tarinankerrontaa.
 

Näin teet: Laadi kuusi kategoriaa: hahmo, paikka, esine, ongelma, ratkaisu, tunne. Laita yksi kortti jokaiseen taskuun. Lapset heittävät ja keksivät tarinan, joka sisältää esiin tulevat asiat. Esimerkki: "Prinsessa", "autiolla saarella", "löysi vanhan kartan", "mutta kartta oli palanut", "hän teki oman", "hän oli toiveikas".

Täydellinen: Tarinankerrontaan, luovaan kirjoittamiseen ja suulliseen esittämiseen. Vaihtele leikkiä kirjoittamalla tarina pareittain, jatkamalla siitä mihin edellinen oppilas jäi tai käyttämällä piirtämistä lopetuksena ja kuvittamalla tarinan!
 

"Sano se keholla"

Tavoite: Harjoitella tunteiden tunnistamista ja ilmaisemista.

 

Näin teet: Tee kortteja tunteista (iloinen, vihainen, peloissaan, surullinen, hämmentynyt, jännittynyt). Lapset heittävät ja esittävät tunteen keholla ja kasvoilla – ilman sanoja. Muut arvaavat.


Oppiminen: Harjoittaa sosiaalista kompetenssia ja tunteiden tunnistamista. Vaihtelun ja yhteenkuuluvuuden lisäämiseksi keskustelkaa jälkeenpäin: Milloin olet tuntenut näin? Käytetään sosiaalisessa oppimisessa, mielenterveydessä tai aamupiirissä. Yhdistä harjoitukseen ”mitä tehdään kun joku on …” empatiataidon kehittämiseksi.
 

 


 

Vastaa koko keholla

Tavoite: Yhdistää oppiaineiden osaamista ja fyysistä aktiivisuutta.

 

Näin teet: Laadi kysymyksiä, joissa on vastausvaihtoehtoja (A–F). Aseta kortit A–F seinälle tai lattialle. Lapset heittävät, lukevat kysymyksen ja juoksevat oikean vastauksen luo. Esimerkki: "Mikä eläin on nisäkäs?" A. Käärme B. Koira C. Lisko D. Sammakko Vastaus: B

 

Muunnelma: Luo vaihtelua käyttämällä sitä rastitehtävänä monialaisessa opetuksessa tai tee pistejärjestelmä ja järjestä jatkuva kilpailu, jossa katsotaan esimerkiksi lukuvuoden lopussa, kuka voittaa.

 

Tunnistaminen ja luokittelu

Tavoite: Laajentaa sanavarastoa ja harjoitella luokittelua.

 

Näin teet: Laita kuusi kuvaa (esim. omena, auto, leijona, hammasharja, kenkä, lentokone). Lapset heittävät, sanovat mikä se on ja mihin kategoriaan se kuuluu (ruoka, eläin, ajoneuvo jne.). Vaihtele leikkiä pyytämällä oppilaita kertomaan yhden yhtäläisyyden ja yhden eron toiseen kuvaan verrattuna tai käytä sitä suullisena harjoituksena pienryhmissä.


Käytetään: Sanavaraston laajentamiseen, käsitteiden ymmärtämiseen ja suullisen kielen harjoitteluun.

 

Vinkkejä sinulle, joka olet opettaja, valmentaja tai iltapäivätoiminnan ohjaaja

 

Yhdistä mielellään useita noppia – yksi kysymyksille, yksi liikkeille, yksi pisteille tai haasteille.

Anna lasten luoda sisältö itse. Näin he saavat omistajuuden leikistä ja innostuvat entistä enemmän.

Käytä kuvia pienimmille ja tekstiä tai symboleja vanhemmille oppilaille.

Hyödynnä värejä aktiivisesti – anna sinisen tarkoittaa matematiikkaa, punaisen äidinkieltä jne.

Aktiviteettinopat sopivat erinomaisesti pisteille, parityöhön ja pienryhmiin.

Aktiivisuusnoppa 3 kpl | 14x14 cm
20+ varastossa
38,50 EUR
Aktiivisuusnoppa 3 kpl | 15x15 cm
100+ varastossa
39,90 EUR

LEIKIT JA PELIT

Fyysisesti aktiivinen oppiminen – Lisää aktiviteetteja