Fyysisesti aktiivinen oppiminen | Kymppikaverit | Pelisäännöt

Fyysisesti aktiivinen oppiminen Kymppikaverit Pelisäännöt Klubbensport.fi

Kymppikaverit on keskeisten lukupareiden nimi, ja jotta matematiikan oppiminen helpottuisi, on tärkeää, että kymppikaverit automatisoidaan niin, että oppilaat oppivat nämä lukuyhdistelmät nopeasti.

Kymppikaverit ovat yksinkertaisesti ne lukuyhdistelmät, jotka muodostavat luvun 10. Esimerkki: 4 + 6, 2 + 8, 0 + 10. On olemassa monia pelejä ja leikkejä, joilla lapset voivat oppia lisää kymppikavereista ja jotka auttavat automatisoimaan niiden oppimista. Laita oppilaat alkuun kierroksella kymppikaveripeliä, kymppikaverijuoksua tai kymppikaveribingoa!

 

Kymppikaverit – Noppapeli

Kymppikaveripeli – Tämä on yksinkertainen ja hauska peli, jossa oppilaat saavat runsaasti toistoja kymppikavereista.

VÄLINEET

12-sivuiset nopat ja jokaiselle oma pelilomake tulosten merkitsemistä varten.

SOPII

1. luokan oppilaille.

TOTEUTUS

Oppilaat pelaavat 2–3 hengen ryhmissä ja saavat kukin oman pelilomakkeen. Sen jälkeen he heittävät 12-sivuista noppaa ja merkitsevät pelilomakkeeseen sen luvun kymppikaverin, jonka saavat nopasta. Jos noppa näyttää ”jokerin”, oppilaat heittävät uudestaan.
 

Säännöt ovat yksinkertaiset:

  • Ensimmäinen, joka saa kaikki kymppikaverit merkityiksi, voittaa.

Kymppikaverit – Bingopeli nopilla

Kymppikaverit ovat tärkeitä oppilaiden automatisoida. Työskentelemällä niiden kanssa monin eri tavoin kasvaa mahdollisuus siihen, että useimmat oppilaat oppivat ne automaattisesti.

VÄLINEET

Bingolaput ja 12-sivuinen noppa.

SOPII

1.–2. luokan oppilaille.

TOTEUTUS

Oppilaat saavat kukin oman bingolapun. (Tulosta tämän asiakirjan sivu 3)

Oppilaat täyttävät luvut 0–10 lapulle. Kaikkien lukujen on oltava mukana. Luvut asetetaan satunnaiseen järjestykseen.

Oppilaat istuvat ringissä lattialla.


Säännöt ovat yksinkertaiset:

  • Ensimmäinen, joka saa neljä peräkkäin, saa BINGON.
  • Opettaja heittää nopan rinkiin. Jos opettaja heittää seiskan, oppilaiden tulee rastia yli luvun kymppikaveri. Eli tässä tapauksessa 3.
  • Jokeri nopassa ei lasketa tässä leikissä. Jos jokeri tulee, oppilaat eivät tee mitään.
  • Peli jatkuu, kunnes joku oppilas onnistuu saamaan neljä peräkkäin.
  • Pelaa 2–3 kierrosta, jotta useammalla oppilaalla on mahdollisuus saada bingo.

Kymppikaverit – Kumilätkäpeli

Kumilätkät, joissa on numerot -10:stä 10:een, ovat erinomaisia tekemään matematiikan opetuksesta aktiivisempaa ja innostavampaa. Ne sopivat hyvin sekä lukukäsityksen harjoitteluun, liikkumiseen että yhteistyöhön koulussa.

Kymppikaverit kumilätkillä

Tavoite: Harjoitella muistia ja päässälaskua
Muoto: Ryhmäleikki
Paikka: Luokkahuone tai liikuntasali

Näin teet:

  • Aseta lätkät numeropuoli alaspäin.
  • Jaa oppilaat pieniin ryhmiin (3–4 hlö).
  • Jokainen ryhmä saa kääntää kaksi lätkää vuorollaan:
    • Jos summa = 10: pari jää ryhmälle.
    • Jos ei: käännä takaisin.
  • Ryhmällä, jolla on eniten pareja, kun kaikki yhdistelmät on käytetty, voittaa.

Kymppikaverijahti

Tavoite: Löytää oikea pari
Muoto: Yhteistyö, matalan kynnyksen leikki
Paikka: Luokkahuone tai liikuntasali

Näin teet:

  • Valitse 10 lätkää, jotka muodostavat viisi oikeaa paria.
  • Jaa jokaiselle oppilaalle yksi lätkä (max 10 oppilasta kierrosta kohden).
  • Oppilaat kulkevat ympäriinsä ja etsivät oman kymppikaverinsa.
  • Kun he löytävät toisensa, he sanovat: “3 ja 7 ovat kymppikaverit!”
  • Leikki voidaan toteuttaa kierroksina, rasteina tai tarkkailijaroolien avulla laskentataulukoilla, jotta kaikki pääsevät osallistumaan.

Hyppää kymppiin

Tavoite: Yhdistää laskeminen ja liikkuminen
Muoto: Yksilön motorinen harjoitus
Paikka: Liikuntasali

Näin teet:

  • Aseta 10 tarvittavaa lätkää lattialle hajalleen.
  • Yksi oppilas aloittaa ja hyppää yhdelle lätkälle (esim. 4).
  • Sitten hänen tulee hypätä lätkälle, joka yhdessä antaa summan 10 (tässä: 6).
  • Hypyn jälkeen oppilas sanoo: “4 plus 6 on 10!”
  • Anna kaikkien kokeilla useampi kierros.

Kymppikaveririnki

Tavoite: Kuunnella, tehdä yhteistyötä ja liikkua
Muoto: Koko luokan aktiviteetti
Paikka: Liikuntasali

Näin teet:

  • Aseta lätkät ympyrään lattialle.
  • Jaa luokka kahteen osaan: toinen ryhmä sisäpuolelle, toinen ulkopuolelle.
  • Kun huudat “Kymppikaveri!”, sisäpuolella olevien tulee nopeasti löytää parinsa ulkopuolelta ja asettua yhdessä omille lätkilleen.
  • Kaikki sanovat summansa ääneen: “1 + 9 = 10”.
  • Sen jälkeen ryhmät vaihtavat paikkaa.

Kymppikaverit – Viesti kartioilla

Ulkokoulu ja kymppikaverit. Miksi ei harjoitella kymppikavereita samalla kun oppilaat saavat raitista ilmaa ja liikuntaa.

VÄLINEET

Kartiot, joissa on numerot 0–10, ja kaksi 12-sivuista noppaa.

SOPII

1.–2. luokan oppilaille.

TOTEUTUS

Aseta kartiot, joissa on numerot 0–10, maahan. Oppilaat jaetaan kahteen joukkueeseen.

Joukkueet heittävät kumpikin oman nopan, ja ensimmäinen jonossa juoksee sen luvun kymppikaverin ympäri, jonka noppa näyttää, ja takaisin. Sen jälkeen on seuraavan oppilaan vuoro.

Se joukkue, joka pääsee ensin maaliin, voittaa kymppikaveriviestin.

Kymppikaverit – Piiloleikki papupusseilla

Tämä harjoitus sopii 1.–2. luokan oppilaille, jotka harjoittelevat kymppikavereita.

VÄLINEET

10 papupussia ja laatikko/ämpäri.

SOPII

1.–2. luokan oppilaille.

TOTEUTUS

Laita osa papupusseista laatikkoon/ämpäriin ja aseta loput papupussit ulkopuolelle niin, että lapset näkevät, montako papupussia on jäljellä.


Säännöt ovat yksinkertaiset:

  • Oppilaiden tulee nyt selvittää, mikä kymppikaveri on laatikossa/ämpärissä.
Hernepussi 120 g | Klubben Pestävä
30%
100+ varastossa
2,94 EUR
Alk. 2,06 EUR

LEIKIT JA PELIT