Kuvaus
Oppilaat/osallistujat asetetaan muodostamaan ulompi ympyrä ja pienempi sisempi ympyrä. Ympyrät ovat vastakkain ja niiden välillä on Omnikin-pallon levyinen tila. Osallistujat työntävät palloa sivusuunnassa ympyröiden välillä ja pelaavat jotakin seuraavista peleistä:
Käynnistä moottori
Kuinka monta kierrosta pallo ehtii tehdä minuutissa? Tulosta verrataan molempiin suuntiin tehtyihin kierroksiin. Mitä nopeammin osallistujat liikuttavat palloa, sitä nopeammin "moottori" pyörii. Tavoitteena on rikkoa ryhmän aiempi ennätys tai kilpailla kahden kaksoisympyrän välillä.
Tämä yhteistyöleikki vahvistaa tiimityöskentelyä, strategista ajattelua ja silmä–käsi-koordinaatiota. Se opettaa osallistujia tekemään yhteistyötä ja kommunikoimaan yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Indiana Jones
Yksi oppilas/osallistuja juoksee pois Omnikin-pallon luota ympyrärataa pitkin. Sekä juoksija että pallo voivat vaihtaa suuntaa milloin tahansa. Kun pallo osuu juoksijaan, uusi vapaaehtoinen tulee tilalle.
Planeettajahti
Pallo edustaa planeettaa. Yksi oppilas/osallistuja juoksee ympyrärataa pitkin ja yrittää koskettaa Omnikin-palloa. Sekä juoksija että pallo voivat vaihtaa suuntaa milloin tahansa. Kun pallo kosketetaan, seuraava osallistuja tulee "metsästäjäksi".
Aluksi kaikki lyövät palloa kevyesti sen kulkiessa ohitse, mutta vähitellen osallistujat oppivat tekemään yhteistyötä saadakseen pallon liikkumaan nopeammin. Mielikuvituksen tukemiseksi voidaan käyttää ehdotettuja planeettojen nimiä toiminnan aikana.
Sovellukset
- Voidaan toteuttaa viestinä (Indiana Jones ja Planeettajahti).
- Oppilaat/osallistujat voivat käyttää vain yhtä kättä pallon työntämiseen.
- Oppilaat/osallistujat voidaan asettaa pallon sivulle tai taakse (Käynnistä moottori).