Ollaanpa rehellisiä; kylminä pakkaspäivinä motivaation löytäminen juoksulenkkiin tai ulkotreeniin on normaaliakin hankalampaa. Työssäkäyvä saattaa nähdä luonnonvalon arkena vain toimiston ikkunasta, eikä aikaisin saapuva pimeys houkuttele lähtemään lenkkipolulle. Monet huolestuvat talviurheilun mahdollisista loukkaantumis- ja terveysriskeistä, mutta tutkimusten mukaan huoli on suurimmaksi osaksi turhaa. Valitsemalla liukkaalle säälle sopivat kengät ja kerrospukeutumalla hengittäviin materiaaleihin, kosteus poistuu tehokkaasti pitäen kehon kuitenkin lämpimänä ja toimintakykyisenä. 

 

Ennen kuin hylkäät ajatuksen ulkona reippailusta ja suuntaat täpötäydelle kuntosalille, ota hetki aikaa ja tutustu alla oleviin hyötyihin talvella ulkona liikkumisesta.

 

1. Poltat enemmän kaloreita

Koska kehosi käyttää enemmän energiaa toimiakseen kylmässä, poltat enemmän kaloreita treenisi aikana verrattuna sisätiloissa tehtävään harjoitusohjelmaan. Kalorikulutus on tietysti yksilöllinen asia, joka riippuu henkilön kehonkoostumuksesta ja treenin rasituksesta, mutta tämä voi toimia pienenä lisämotivaattorina etenkin tulevaa rantakuntoa suunnitellessa.

 

2. Vahvistat sydäntäsi

Kylmä sää saa sydämesi kirjaimellisesti tekemään enemmän töitä pumpatakseen verta kehossasi. Terveille ihmisille tämä vahvistaa sydänlihasta ja parantaa sen kestävyyttä tulevaisuudessa, mutta sydänsairauksista kärsiville rankka liikunta pakkasessa ei ole suositeltavaa sen rasittavuuden takia.

 

3. Juot enemmän vettä 

Veden runsas juominen ehkäisee parhaiten vaaroja kylmässä säässä tehtävissä urheilusuorituksissa. Keho hikoilee normaaliin tapaan, mutta kosteus haihtuu nopeammin kylmään ja kuivaan ilmaan. Tämä vaikuttaa siltä, että keho menettäisi normaalia vähemmän kosteutta, mutta veden juominen niin treenin aikana kuin sen jälkeenkin parantaa suorituskykyä, suojaa kehoa vammoilta ja pitää lämpimänä. Ethän odota janontunteen saapumista!

 

4. Siedät paremmin kylmää

Saatat joutua pakottamaan itsesi ensimmäiseen treeniin kylmässä ja viimaisessa talvisäässä, mutta ajan myötä tunne todistetusti helpottuu. Asiantuntijoiden mukaan kannattaa mieluummin säätää odotukset sään mukaiseksi, kuin että pyrkisi samoihin suorituksiin kuin lämpimässä ilmassa tai sisätiloissa. Nauti hetkestä ja jätä askelmittarin kyttääminen keväälle!

 

5. Saat muistutuksen lämmittelyn ja jäähdyttelyn tärkeydestä 

Huolellinen lämmittely ja jäähdyttely ovat tärkeitä kaikkina vuodenaikoina, mutta kylmässä säässä ne ovat entistäkin suuremmassa roolissa. Kun kehosi on rento, joustava ja lämmin, ehkäiset tehokkaasti revähdysten, suonenvetojen ja muiden vammojen riskiä. Muutaman kuukauden säännöllisen talvitreenin jälkeen lämmittely ja jäähdyttely tulevat lämpimällä säällä taas kuin itsestään. 

 

6. Saat runsaasti D-vitamiinia

Ilma saattaa olla kylmä, mutta kirkkaana paistava talviauringosta saat edelleen samat terveyshyödyt, kuten D-vitamiinin, kuin kesälläkin. Tunnet myös vaikutukset nopeammin, sillä valon määrä on suhteessa vähäisempi kuin muina vuodenaikoina. Kaiva siis aurinkorasvapurkki kaapin perukoilta, etenkin jos altistut auringolle enemmän kuin 15 minuuttia. 

 

7. Olet iloisempi ja energisempi

Kylmällä säällä tehdyllä liikuntasuorituksella on näytetty olevan piristäviä vaikutuksia: kylmä ilma stimuloi ja kuiva ilma pitää mielen kirkkaampana. Koska kehosi tekee enemmän töitä pysyäkseen lämpimänä, myös endorfiinin eritys lisääntyy. Varaudu siis yllättäviin onnellisuuspuuskiin treenin tehtyäsi! 

 

 

Lähde: Huffington Post

 

Talven suosikkituotteet ulkoliikuntaan